יום רביעי, 22 בספטמבר 2010

חג הסוכה - ניו יורק

חבורת יזמים, מעצבים ואדריכלים יזמו תחרות תכנון ועיצוב סוכות במנהטן.

המעצבים שניגשו לתחרות התבקשו להביא תכנון ראדיקלי למבנה ארעי בהתחשב בחוקי הכשרות לבנית סוכה. נו, טוב, החוקים שהם פרסמו בעלי ניסוח בסגנון חופשי, אבל לא צריך להתקטנן -

החוקים -
















12 הזוכים הקימו את הסוכות שלהם בכיכר יוניון (union square) במנהטן.
הנה הסוכות - 


























אני אחשוב על הסוכות האלו בפעם הבאה שאני אבנה סוכה. 
מתי זה יקרה? נו, גם על זה לא צריך להתקטנן. 

יום רביעי, 15 בספטמבר 2010

עיצוב וזמן ורומא

כשלמדתי לתכנן לאנשים בתים, המורות שלי לימדו אותי לכבד את המקום שאותו אני משנה.
ברמה הטכנית, אפשר לקרוא לזה לבנות בהתאם לסביבה.
ברמה הפונקציונאלית אפשר לקרוא לזה לתכנן בהתאם ללקוחה ובהתאם לאילוצי הזמן, תקציב, מקום, אלמנטים קונסטרוקטיבים, כיווני אויר.
ברמה אחרת לגמרי, אפשר לקרוא לזה לכבד את המקום והזמן של המקום שאני משנה. מדובר בנקודת מבט הוליסטית יותר מרק פונקציונאליות או רק צבע או רק וואו. למצוא את התמהיל הנעים בין השינוי והשימור. להרגיש את השמחה והחיות בחלקת האדמה שעליה נבנה, או את רוח וחדוות היצירה שליוו את בניית הבית המקורי שאותו אני משפצת ולהדגיש אותה אם אפשר. לזרום איתה.
להסתכל קדימה לאן אנחנו הולכים אבל לזכור את נקודת המוצא.



וזה גורם לי לחשוב על הזמן והגיל של המקום.
אני רוצה להרגיש את העבר. אני רוצה להשפיע על ההווה, וליצור מקום הולם לעתיד. אני שואפת להרגיש את כל הזמנים האלו ביחד. כל הזמן, באופן נעים ולא מעיק. את העבר בתור הבהוב של חכמה מוארת ושמחה, לא בתור אילוץ. את ההווה בתור תכנון בריא והגון שעובד עבור יושבי הבית, ואת היציבות והעמידות שמבטיחים מקום מבטחים לשנים הבאות.
תכנון מוצלח בראי הזמן. שמכבד את דיירי הבית הקודמים ומותאם לדיירים החדשים. חללים שיהיו נוחים ונעימים היום אבל גם בעוד עשר, עשרים ושלושים שנה. וכשאני מבקרת בבתים האלו בעוד עשר שנים, אני רוצה לראות הבהוב מהבית הישן שהיה פה לפני שהתערבתי.

אז אני חושבת על מקומות רחוקים שעמדו בראייה הזאת של תכנון נכון. מקומות שאפשר להרגיש עליהם את הזמן ולהנות ממנו.


מקומות פשוטים ומקומות מפוארים.





להרגיש את הזמן שעיצב את המטפס הרענן הזה על מבנה שכבר, מן הסתם, עומד שם כמה מאות שנים.
להרגיש איך אנחנו אורחים של הזמן כשהתיישבנו על ספסל באמצע רחבה מלאת אנשים ממהרים.


למהר עם עגלת תינוק על פני כניסה שראתה תינוקות גדלים, מתבגרים ומזדקנים.



וההומז' הכי עדכני לזמן - "סקס והעיר - השנים המאוחרות" מצטלמות על המדרגות הספרדיות.


לקחת את הזמן ולתכנן בית כדי שיהיה לנו נעים ועובד. ואם אפשר, שהבית יהיה ספסל נוח באמצע רחבה וכל מי שיכנס אליו ירצה לשבת בשקט ולהנות מהמנוחה שהוא מציע.

יום חמישי, 19 באוגוסט 2010

פרויקט - רמת אביב


המשימה בפרויקט הזה היתה להפוך חלל רב פונקציונאלי - משרד \ אחסון \ (בלאגן) \ חדר למתבגר לעת מצוא לשני חללים נפרדים - חדר פרטי למתבגר ומשרד למעצב וגרפיקאי. כל חדר הותאם לבעליו, חצר אנגלית מעבר לחדר המתבגר קיבלה מתיחת פנים גם היא. התוצאה הסופית היא הפרדה לשני חללים מגניבים, מגרים, מרגיעים, יצירתיים שעונים ותומכים בצרכים ובחלומות של כל אחד בנפרד.


כל פרויקט מתחיל בהתחלה... יש דף ריק. הוא מתמלא במצב קיים \ בשטח ריק עם אילוצים לצד רשימת חלומות וצרכים (וכדאי תמיד שרשימת החלומות תהיה ארוכה).
  
זאת ההתחלה. היא תמיד מרגשת. 

הולכים, מצלמים, מודדים - 










 


השלב הבא הוא התיחסות רגישה, זהירה ואמיצה לרשימת הרצונות, החלומות והצרכים. לשים ולשים כמו בצק שמרים ריחני, בסוף יוצאת מטאפורה יותר טובה מעוגת שושנים, כי בכל זאת, מדובר על הבית שלנו. המקום בו גרה הנשמה.  


ההמשך... או, כאן בוחרים בקפידה אנשי מקצוע, מוסיפים תפילה קטנה למזל ולוקחים נשימה ארוכה, כי יקח יותר זמן ממה שחשבנו, יעלה יותר ממה שתכננו ולא הכל יצא כמו שדימיינו. 
התהליך מורכב וארוך. בסוף יוצא בית.






וההתקדמות










והתוצאה הסופית -












יום שני, 2 באוגוסט 2010

מקטים ועיצוב ופרויקטים עסיסיים עם שאר רוח

ההגשה הראשונה בחיים החדשים שלי, בלימודי העיצוב היתה מאורע מרגש ומפחיד.
היום, בראיה של שנים אחורה, ולמרות שההגשה היתה פרק ראשון ומוצלח מתוך כמה וכמה פרקים משמעותיים ומוצלחים בלימודים ואחר כך בחיים המקצועים, היא מסמנת אצלי רגע מכונן אליו אני שבה מדי פעם.

בימים ההם הבנתי שהגעתי לסביבה שמצליחה להתחבר למשהו מהותי בי, ולא רק לשאיפות שנובעות מיוהרה או רצון להוכיח או סקרנות אינטלקטואלית.
הפעם הגעתי הביתה. תרתי משמע.

המשימה היתה לבחור תמונה כלשהי ולבנות מקט של חדר מלון שמימדיו ידועים המביע את המהות של התמונה.
בחרתי את "משייפי הרצפה" של גוסטב קליבו:



וואו. איזה משימה. מפחיד. מרגש. מרתק.
רקפת ריחפה מעלנו כמו תמיד, נותנת לכל אחת את הדחיפה במקום הנכון. מעודדת.
אבל לא ידעתי איך או מה. אספתי שקית מלאה חומרים בלי לדעת מה אני רוצה מההגשה, וחושבת שמראש הכל צריך להיות ברור ומוכן. חתיכות "עור" מפלסטיק, חבלים, מקלות, חרוזים, בדים, צבעים, דבק...

אחד מהרגעים המכוננים היה כשנואשתי. רציתי כל כך לדעת איך זה יראה בסוף, הרי יהיה כל כך הרבה יותר קל להתחיל אם התוצאה הסופית תהיה מונחת לפני. ככה זה צריך להיות, לא? אולי בכל זאת לא נועדתי...
אז שחררתי.
היה תרשים כללי, בואו נקרא לו "מסמך כוונות". היתה הבנה בסיסית של החללים, של החומרים. והתחלתי לעבוד.

עבדתי שעות על גבי שעות. מדביקה פרט קטן לפרט קטן עם האצבעות הארוכות שלי. צובעת באהבה. חוזרת לתמונה ומתחברת למה שהיא גורמת לי להרגיש.

ולאט לאט, תוך כדי התמסרות ואהבה, ההגשה קורמת עור וגידים. אחרי הארכיטקטורה - בניית החללים העקרונים, הגיע שלב ההלבשה של החללים - בחירת הטפטים, הטקסטורות, תכנון הסורגים, הרכבת הרצפה. אחר כך הגיע שלב ריהוט החדר, קודם באו המיטה, אחר כך גופי התאורה ולבסוף "ריהוט" הקירות עם תמונות, מראות. ספה פה, שמיכה שם, מצעים, חדר רחצה, "פואייה", גוף תאורה, תמונה. בכל שלב התמונה דיברה אלי והדריכה אותי. ברגע שויתרתי על הצורך לדעת מראש הכל והבנתי שהכל נמצא במקום ומתגלה עם הזמן נתתי לעצמי מתנה של שלווה. המתנה הזאת שמורה אצלי חזק ומלווה אותי בכל פרויקט.












והבנתי משהו. היום, אחרי כמה פרויקטים ברזומה בהם אני אמונה על התכנון, על תכניות עבודה, על תהליך העבודה, ובסופו של דבר לוקחת קרדיט על התוצאה הסופית, אני מרגישה שאני חייבת לאותו רגע מכונן את ההבנה העמוקה יותר של שלבי העבודה. המקט הקטן הזה לימד אותי לתכנן ברצינות, אבל לדעת מתי לסטות מהתכנון ולשנות באהבה, הרי התהליך המורכב והנפלא הזה כל כך דינאמי. מתי להכניס נשמה. לדעת להבין את התמונה שלפני. בחיים האמיתיים, כמובן, התמונה היא הלקוחות היקרים שלי. לקרוא את התמונה בפרויקט הוא להכיר ולהצליח לבטא את הצרכים ואת האהבות של הלקוחות בתכנון החללים, בהלבשת הקירות, בריהוט החדר, ב"תכשוט" הבית.

ואיך לתרגם לתהליך פרויקט ובעיקר העלויות שבו ורמת שביעות הרצון ממנו? בתור בונים, משפצים, מקשטים, חולמים ופילוסופים, חשוב להבין שפרויקט שמרשה לעצמו להתפתח עם הזמן ולהעשיר את עצמו הוא פרויקט שיצא מוצלח יותר. את התקציב אפשר לתכנן בהתאם, לא חסרים אמדנים, רק בדרך כלל לא מתחשבים בהם. אדריכלית שמכירה אתכם חודשים ועברה איתכם תהליך של בנייה תדע לתת לכם הכוונה טובה יותר מאשר ממש אותה האדריכלית בתחילת הפרויקט. חלוקת חללים, הריסה ובניה הם עניינים פונקציונאלים ורמת התכנון תהיה גבוהה או נמוכה כבר בהתחלה בהתאם לבחירה שלכם באנשי המקצוע (אדריכלית, קבלן וכו'). אבל הנשמה של הבית מגיעה בדיוק אחר כך. עם צבעים. עם חומרים. עם הקישוטים.

בקרוב אעלה שני פרויקטים שלשמחתי הגיעו לשלב של שאר הרוח. שני הפרויקטים הם פרויקטים של דיאלוג, של ההבנה הרחבה ביותר שיכולתי לקבל, של מקצועיות ושל שמחת חיים. שניהם מותאמים לכל לקוח, ואין שניים זהים. שניהם נבנו בהדרגה מתוך הבנה, כבוד הדדי ואנשי מקצוע מעולים, ושניהם היו ברכה ואושר לאורך כל התקופה.

אני לא שואלת את עצמי האם כל מי שיראה את המקט, את הפרויקטים השונים יגידו לעצמם "אני רוצה כזה בדיוק"... אני יודעת שהמקט מביע את התמונה, כמו שהבתים החדשים הם הבתים הטובים ביותר לחברים החדשים והישנים שלי. שהם מרגישים שהבית הוא בבואה שלהם, שתומך באני האמיתי שלהם ומשמח אותם מדי יום.

יום שני, 19 ביולי 2010

7 מטר מרובע

ג'יי שפר תכנן ובנה לעצמו בית שכולו 7 מ"ר. 





נמאס לו מהבתים השגרתיים הגדולים, הלא מנוצלים, הקבועים, הקשים לתחזוקה. 
באתר המקסים אפשר להציץ לבית שבנה ולבתים אחרים שתכנן ובנה. את כל התכניות אפשר לקנות (ובזול). 
אתר מרשים.


הנה עוד כמה תמונות. למטה הקישור לאתר שלו: